vrijdag 17 juni 2016

Amsterdamse grachtentuinen.

Vanmorgen ging de wekker om acht uur: de start van een bezoek aan de grachtentuinen in Amsterdam. Ik lig in bed en hoor de regen kletteren....dat beloofd dus wat!
Een paar weken geleden vroeg een collega-vrijwilliger van de Boschhoeve in Wolfheze of ik mee wilde naar Amsterdam.
Dit stond al vele jaren op mijn to-do lijstje dus ze kon me makkelijk overhalen!
Ze bestelde de treinkaartjes en de de passe-partouts voor het bezichtigen van de tuinen.
Maar....dat weer! Het plensde met bakken uit de hemel....is het dan leuk om in de tuinen te lopen?
De treinkaartjes zijn voor vandaag dus daar kunnen we niks aan veranderen....we zien wel.
Manlief zet me droog af bij het station en ik zie mijn reisgenoot in de trein.
Wanneer we een poosje gezellig gekletst hebben kom ik tot de ontdekking dat ik het A4tje van de e-ticket ben vergeten!!
Grrr....ik ben een zwartrijder! Ik wordt al helemaal zenuwachtig...
Gelukkig is het te druk voor controle....bof ik even!
In Amsterdam gaan we een OV fiets huren.....huh...ik op een fiets door Amsterdam?? Krijg nou wat, ik heb toch geen zelfmoordplannen? Nou, eh, doe maar..... ik laat me niet kennen!
Zit ik eenmaal op de fiets: zakt het zadel naar beneden....ja, ik weet het: ik moet wat aan mijn gewicht doen maar zo zwaar ben ik toch ook weer niet??
Ik ga weer terug en het wordt in orde gemaakt. Maar al fietsend zakt dat ding weer naar beneden en gaat los: als ik naar links kijk gaat het zadel mee! Collega-vrijwilliger blijkt een expert in het aandraaien en maakt het hele zakie weer goed......eh, ja, had je gedacht!
Om de 10 minuten ben ik weer naar beneden gezakt en draai ik van links naar rechts!
Een bejaarde op zo'n fiets door het drukke Amsterdam.....het is toch echt vragen om moeilijkheden!

















                                                                                                                   






Maar gelukkig....het is me gelukt om, zonder ongelukken, bij de eerste tuin aan te komen!! Zucht....

Achter de grachtenpanden staan bijna allemaal hele grote bomen....zo mooi! Wanneer je voor zo'n pand staat kun je je gewoon niet voorstellen dat daar achter zoiets te zien is:




De tuinen die we zien lijken helaas allemaal op elkaar: veel buxusvakken en weinig bloemen. Het zijn ook vooral tuinen van bedrijven: musea, de ING bank en van Oscar Hammerstein met z'n eigen barretje. Deze tuin mogen we alleen van achter een touwtje bekijken.....en we moeten €0.50 voor de w.c betalen terwijl dat ergens anders gratis is! Advocaten hebben het blijkbaar moeilijk tegenwoordig!

























Er zijn een paar tuinen van particulieren die gelukkig wel van elkaar verschillen. Er staan soms mooie items in:









De meeste tuinen hebben veel schaduw waardoor er natuurlijk veel schaduwplanten zijn. Sommigen hebben ook rozen maar toch bloeien ze niet uitbundig. Wat wel uitbundig bloeit zijn de vele boeren-jasmijn-struiken.....prachtig!
En wat een geur!


Maar wat ik niet snap bij al die tuinen die we gezien hebben: waarom zoveel éénjarigen geplant als je zo'n mooie tuin hebt? Daar is toch wel iets mooiers van te maken!
Als dit David is zal hij zich toch schamen om tussen die oranje afrikaantjes te moeten staan!
En vlijtige liesjes langs het graskantje.....ik had beter verwacht!

























Ik moet eerlijk zeggen dat ik de bloemen langs de voorgevel van sommige huizen mooier vond dan de tuinen die we achter de grachtenpanden gezien hebben!
Al met al viel het ons wat tegen, vooral ook omdat de prijs niet mis is: €18 per persoon en dan de treinkaartjes ook nog. Dat was een duur dagje!


Jammer....maar we hadden zonnig weer en thuis heeft het bijna de hele dag geregend....haha!

Voor de terugweg met de trein toch voor alle zekerheid maar een enkele reis gekocht maar wat dan wel weer heel flauw is: ze komen niet controleren.....hoe irritant is dat dan!

17 opmerkingen:

  1. Hihi...ik zie je al van links naar rechts draaien op je geleende fiets...maar knap dat je het aandurft om door de hoofdstad te fietsen...ik krijg het al spaans benauwd van die trams...dat zijn wij niet gewend hé....
    Jammer dat de tuinen een beetje tegen vielen, ik heb weleens gelezen dat je er eigenlijk bovenop moet kijken...dat zijn dan de tuinen met de buxusvakken.
    Maar ach...je hebt weer een leuke dag achter de rug.

    Fijn Weekend,
    Inge...my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie hebben gelukkig geboft met het mooie weer...ik was elders in het land een dagje uit, maar ik heb het niet droog gehouden hoor. Jammer dat de tuinen een beetje tegenvielen. Misschien zijn de eenjarigen er op het laatst nog in gezet om nog wat gaten op te vullen, maar het zou inderdaad mooier zijn als een tuin echt mooi gevuld is met meerjarige planten. Ik was er trouwens niet vandaag hoor, dat was een paar weken geleden!

    Fijn weekend Trijnie! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geluk hadden jullie met het weer, maar jammer dat de tuinen dan tegenvallen.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was mij al opevallen dat de tuinen allemaal in dazelfde stijl waren, maar dat hoort natuurlijk wel weer bij de huizen. En fiersen met die gekke fiets! Ik ging liever met de tram. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De grachtentuinen van Amsterdam staan ook al jaren op mijn lijstje en naar ik verwacht blijven ze daar nog wel even staan. Had al meer gehoord dat het wat tegenvalt, maar ja het is ook de lol van het uitje, spanning genoeg voor jou, treinkaartje vergeten, los zadel op fiets.... Op de fiets door Amsterdam is toch al niet simpel, zou niets voor mij zijn, ben een echte fiets-brokkenpiloot zeker in de stad.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel jammer, verheugd op een uitstapje en dan krijg je even niet wat je er van verwacht had. Ik vind de tuinen op de foto's wel mooi uitzien maar om daar nu voor naar Amsterdam te gaan...Ik denk dat je dan echt moet gaan googlen op tuinen bezichtigen. Jammer te weinig voor veel geld maar volgende keer beter...fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dat jaaaaren geleden ook eens gedaan, vond het toen wel erg leuk, maar de details weet ik niet meer.
    Jammer dat het tegenviel.....(de fiets viel ook al niet mee, hihi) maar je had iig mooi weer!

    groet,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig....ik dacht al dat ik zo'n vreselijke meut was door die Amsterdamse grachten tuinen 'niet zo geweldig te vinden als ze zeggen"
    Jij vindt dit toch ook, mij viel het ook zwaar tegen toen ik ze intussen alweer een jaar of 8 geleden eens gezien heb...het zijn zo te lezen ook nog steeds dezelfde... de gebouwen zijn wel mooi, maar ja je gaat eigenlijk voor de tuinen...
    Maar misschien zijn wij al te verwend...dat kan ook

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ondanks je zigzag zadel heb je wel door Amsterdam getoerd en net als velen vind ik dat toch een waagstuk, hier in het dorp rijd ik liever hoor.
    Jammer van de tuinen, ik hoor het ook van meer mensen, maar je bent er toch geweest en kunt nu eerlijk je oordeel erover geven.

    Ik wens je een fijne week.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer dat het dan vaak zo tegen valt. En van het kaartje hihi...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je had in ieder gaval mooi weer en Amsterdam is sowieso leuk om heen te gaan, maar je kwam voor de tuinen. Maar hé, je waardeert wel je eigen tuin weer des te meer als je weer thuis bent ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi verhaal:) Ik ben jaren geleden geweest en vond het toch ook leuk, vaak liep je door het grachtenpand om in de tuin te komen. Inderdaad niet spectaculair meestal maar ik vond het toch wel mooi om te zien hoe er midden en de stad onverwacht groen was. Maar 0.50 voor de wc is wel bijzonder....toch een leuke dag gehad hoop ik. Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer dat het wat tegenviel. Zoals je beschrijft met Afrikaantjes en Vlijtige liesje iets opvullen...da's makkelijk en voor die dag staat het wel netjes (leuk kan ik ook niet zeggen). Nu begrijpen we ook wel dat Meneer Hammerstein niet zelf met een schepje en gietertje in de weer gaat, maar hij hád je kunnen verrassen...haha. Je fiets is een verhaal apart, daar kreeg je geen hoogte van...letterlijk, haha!
    Het angstzweet zou me uitbreken als ik zou merken dat ik het kaartje was vergeten...wel jammer dat het achteraf niet nodig was geweest...Misschien had je je nog kunnen redden met "Vraag maar aan mijn advokaat Hammerstein, kom er zelf nét vandaan!"
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Al met al toch weer een heerlijke post. Dit uitje staat ook al jaren op mijn lijstje, maar het is er nog nooit van gekomen. Of we dan op die fietsen gaan weet ik nog niet ;) Doe mij maar stokrozen ipv afrikaantjes en vlijtige liesjes. Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik geloof dat ik die tuinen maar niet ga bekijken, zoveel geld voor niets.
    Kom maar naar Het Noorden, daar kosten de tuinen bijna niets en verveel je je zeker niet.
    Gr Jan (Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben een aantal jaren geleden op de tuinentour in Amsterdam geweest. Ik was er destijds wég van. Prachtige tuinen gezien, o.a. de tuinen van het burgemeestershuis en van diverse banken en hotels maar ook van particulieren. Waar je zelfs in de souterrainkeuken koffie met applepie kreeg! Ik wil er nog steeds eens een keer naar toe, maar als ik dit van jou lees, weet ik het niet. Is inmiddels misschien helemaal veranderd, qua open tuinen, lijkt me.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige beelden van je Amsterdam toer. Je verwacht helemaal niet dat achter die grote gevels zoveel mooie tuinen verscholen liggen.
    Fijn weekend Marijke

    BeantwoordenVerwijderen