zondag 14 juni 2015

Ik geef je een roosje m'n Roosje.....


In de tuin moet ik mijn achternaam wel eer aan doen want mijn meisjesnaam is Rozema!
Mijn moeder had vroeger ook als koosnaam voor mijn vader: Roosje....haha! En dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat je rozen in de tuin hebt, daar kun je dan niet onderuit!
Maar.....één nadeel: we wonen hier op zandgrond en daar houden rozen niet zo van! Toch is het gelukt om wat rozenstruiken in de tuin te hebben: je moet er wel hard voor werken maar dan heb je ook wat! De bloemen verlangen héél veel mest op deze grond en ook niet iedere roos doet het hier dus dat is dan goed bekijken welke wel willen groeien en (niet onbelangrijk) ook willen bloeien.
Mijn keuze ging uit naar rozen die ook nog ruiken, dat was een eerste vereiste! Rozen horen gewoon heerlijk te geuren......daar is een roos voor gemaakt.
Verder keek ik ook nog naar de naam: de ene na de andere in een rozencatalogus heeft een deftige, franse naam en dat weet je gewoon niet wat je moet kiezen.
In mijn geval zou ik ze wel allemaal willen!
Mijn eigen naam is tenslotte een boerenhollandse naam: ik zou ook wel Violette willen heten!
Deze heet: "Guirlande d' Amour".....ja, zeg nou zelf, wie wil daar nou niet met een wijntje onder zitten!


Ook is er een roos met de naam: Zepherine Drouhin". Een wat felle kleur rose, heerlijk geurend en bloeit ook nog eens de hele zomer! En die naam......prachtig toch!



En er zijn meer die heerlijk ruiken zoals deze David Austinroos:

 
Deze deftige, heerlijk ruikende, dame heet Constance Spry. Ze vraagt wel veel aandacht maar dat is ze dan ook wel waard!  
















Wanneer je over het tuinpad loopt ruik je haar al in de verte! Helaas is haar geen lang leven als bloeiende roos beschoren: ze heeft maar 3 weken.....





Op de plaats waar eerst de blauwe regen zo mooi bloeide is nu een roos zijn uiterste best aan het doen: de roos Lykkefund.We kunnen er heerlijk in de schaduw zitten.











De naam betekent in onze taal "gelukkige vondst" en dat is het ook: er zitten genoeg bloemetjes aan om ook in huis te gebruiken.
 
 

Verder hebben we nog een ramblerroos bij de boomhut van de kleinkinderen: zo kunnen opa en oma hen lekker niet zien! Spannend!

 
De roos "Veilchenblau"heeft een, voor een roos, aparte kleur: paars met in het midden wit en gele meeldraden. Wanneer al die bloemetjes bloeien een prachtig gezicht!



In deze tuin zitten wij dus op rozen, dat snap je wel!
Zelfs in de voortuin hebben we ze: dat zijn rugozarozen. Ze geuren heerlijk wanneer je het pad naar de voordeur op loopt. Na de bloei krijgen ze grote bottels voor de jam.....




 
Maar.....het is niet alleen rozengeur en maneschijn want wat doet die hier......
Zomaar een plekje ingenomen tussen de rozen? Rare combinatie!
Het lijkt wel of ze wil zeggen: hoezo een rare combinatie? Ben ik geen roos dan??
 Ach.....zo'n eenvoudig bloemetje, ik weet nog niet of ik 'm weg zal halen.
Bij mij mag veel......ik ben alleen bang dat er volgend jaar meer klaprozen zullen staan dan de rugozarozen!
Dus toch maar niet te lief zijn?
 
 
Vlakbij ons terras bloeit een ramblerroos waarvan ik de naam niet meer zeker weet: het kan de Gentiliana of de Filipes Kiftsgate zijn......ik denk de Filipes want die naam vind ik het mooiste!
 


 
Maar.....het is niet altijd rozengeur en maneschijn: wanneer de rozen gebloeid hebben krijg ik dit.....
Deze foto is van vorig jaar maar ik veeg wat af, vooral met die harde wind van gisteren.
Toch een verkeerde keuze om deze vlakbij het terras te planten?
 
 
 
Hoewel.......zo'n uitzicht vanaf de eettafel......dat zou ik toch niet willen missen!
  

27 opmerkingen:

  1. Prachtig! Ook de klapROOS.. Die staat jou te klieren daar :-) geen mooie naam wel een prachtbloem (ik hou van veldbloemen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh...wat zijn de rozen op de laatste foto mooi! Daar wil je je paadje toch echt wel een keer extra voor aanvegen. Ik heb zelf geen rozen in de tuin, maar ik vind ze prachtig...ook bij jou!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw Trijnie wat een rozenfestijn bij jullie in de tuin...mooi....
    En ze doen het dit jaar ook goed...en ach die blaadjes op het terras..dat is vervelend, maar niet onoverkomelijk...wat zul je anders doenmooie collectie heb je..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie tuin!! Het plaatje met uitzicht op jullie terras....het zou zomaar in een boek of tijdschrift kunnen staan!
    Echt prachtig!!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat uitzicht zou ik zeker niet willen missen!! Wow, dat nodigt toch uit om naar buiten te gaan en de rozen te ruiken. Je hebt een prachtige collectie rozen staan. Knap dat je de namen weet van de meesten. Ik heb nu voor het eerste jaar (daarom weet ik nu de naam nog, hihi) een "New Dawn" staan en hij begint al lekker te bloeien. Zo leuk!! En je 'vreemde eend in de bijt'....afknippen in een vaasje en daarvan genieten, vóór ie kan uitzaaien. Maar ik herken je gevoel...toch wel leuk zo'n rebels bloemetje met een identiteitscrisis "oh-ik-ben-geen-roos???".....want ook hij is mooi!
    Fijne week!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook al is het een hoop werk extra, al die blaadjes op de grond, maar het heeft ook iets romantisch :))
    2 van mijn katten zijn vernoemd naar een rozensoort door de fokster, Bailey heet op zijn stamboom Bravado en Bowie heette Bonica.
    Je hebt eer van je harde werk en je hebt prachtige foto's ervan gemaakt.
    Hele fijne week

    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij moet vast slapen als een roos, met al die pracht om je heen. En dat op zandgrond, jullie besteden er zeker veel werk aan, dat kan haast niet anders. Die ramblerroos vind ik helemaal mooi, hij is zo lekker 'dicht'.
    Ik hielp als kind m'n oma dikwijls in haar rozentuin en weet dat dit best veel werk is, maar wel dankbaar als je jullie mooie tuin zo ziet. Geniet ervan. En die asielzoekende klaproos, ik houd wel van die 'zwervers'.........
    Fijne week, groet,
    Gerda


    BeantwoordenVerwijderen
  8. De rozen domineren nu de tuin met hun veelvoud van bloemen en kleuren .
    Van buiten weet ik de naam niet zoals jij maar ik heb ze vooral gekocht voor de kleur om dan in het kleurenpalet van de tuin te laten passen.
    Het laatste plaatje van de klimroos bij je terras is zo romantisch mooi.
    Ja , daar hoort vegen natuurlijk ook bij .
    Als is de klaproos nog zo mooi , ik zou ook een beetje stout doen , anders zaait dat zich allemaal uit en met de gevolgen vandien.
    Ik zit met een wild viooltje rond de stammen van mijn rozen , daar heb ik al op gevloekt hoor.
    Hier komt het zonnetje er weer door , misschien bij jou ook , geniet nog van de prachtige rozen .....
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O o o wat ben ik jaloers op jouw rozen. In ons boshuisje had ik er ook een geplant een hele mooie {weet geen naam} en wat ik ook doe, hij heeft geen zin om te bloeien. Elk jaar wordt het minder. Snoei ik hem verkeerd??? Geef ik hem teveel voeding??? Bij ons is het ook zandgrond ligt het daar aan??? Ik weet het niet maar dit jaar hebben we in plaats van 2 rozen nu ja geloof het of niet 3 rozen. En ik blij. Zie ik die foto's van jouw heb je weer mijn complex aangewakkerd.
    Maar wat heb je een geweldige tuin.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wauw wat een rozenweelde! Vooral die laatste foto is zoooo gaaf! Wat zal jouw tuin heerlijk geuren inderdaad, hier heb ik overal sneeuwwitje rozen staan en 1 paarse roos, ik knip ze ook regelmatig af en zet ze in huis, rozen zijn zo mooi!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Trijnie....wat een prachtige rozen heb je op je zandgrond!! Daar moet veel werk in zitten, kan niet anders. Ik tuinier hier op bosgrond en dat is echt lastig met rozen. Ik heb een rambler staan (inderdaad ook de Kiftsgate) en twee New Dawns maar daar houdt het echt mee op, want daar moet ik al een ontiegelijke energie instoppen.
    Ik ben echt jaloers: in mijn vorige tuin had ik ook de Constance Spry, de Zepherine Drouhin en de Veilchenblau. Daar genoot ik zo van. De Veilchenblau is naar mijn dochter gegaan, die zie ik gelukkig nog regelmatig. Die C. Spry was ook zo prachtig: mensen bleven stil staan om naar de enorme vracht rozen te kijken!
    Nu moet ik het met makkelijker soorten doen....jammer!
    Ach ja... je kunt niet alles hebben :-(
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een geweldige verzameling rozen, ik ben jaloers op jou. Ik tuinier op zand en dan is het een voortduren gevecht. Ik heb van jouw rozen genoten en met een beetje fantasie ook de heerlijke geur op gesnoven.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een rozenschoonheid bij jou in de tuin... zoveel prachtig bloeiende soorten, en wat zal het heerlijk ruiken.
    Maar deze klaproos vind ik wel heel leuk staan hoor. Bij mij vind je overal gele klaproosjes tussen de planten. En als je weet dat ik absoluut niet van geen hou in mijn tuin, tja, de narcissen in het vroege voorjaar, maar verder niet hoor. Ik ben ze dus ook driftig aan het verwijderen hoor... En verder heb ik alleen de New Dawn, wel veel knoppen maar nog geen bloem... komt nog wel...
    Je uitzicht vanuit de kamer is er wel eentje die me aan een mooie vakantie doet denken... wat geweldig...
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig zeg, vooral het doorkijkje bij de openslaande deuren. Ik zou ze ook wel willen in mijn tuin, maar ik hou niet van tuinieren, dus rozen verzorgen gaat het ´m niet worden ben ik bang. Ooh en nu word ik er dus aan herinnerd dat de plantjes buiten water nodig hebben ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kan niet anders schrijven dan PRACHTIG! Echt genieten al die rozen.
    Wat een lievie, dat klaproosje ertussen ;) mag ie blijven?
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie foto's, vooral die kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je tuin heeft een romantische aanblik door al die rozenblaadjes...dat
    je bij jullie op rozen zit is dan ook helemaal van toepassing.
    Het zal ook zo lekker ruiken in je tuin, vooral op een zomeravond....genieten dus!
    Hier alleen vogelgezang op deze avond...maar ook dat is heerlijk.

    Fijne week en lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldig Rozenfeest!!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig al die rozen, op de een of andere manier lukt het mij niet om ze te houden... Jammer, want als ik deze plaatjes zo zie dan ben ik wel jaloers :-)
    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ontzettend mooie plaatjes met al die schitterende rozen!
    wat een werk hebben jullie eraan zeg!
    maar het loont zoals we hier kunnen zien.
    Geniet er lekker van zolang het duurt ;-)

    liefs, Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Echt geweldig deze mooie rozen.
    geweldig als je er zoveel mooie en verschillende in je tuin hebt.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben helemaal jaloers want wat is dit mooi zeg...en die laatste foto....de tuindeuren wat is zo mooi vind en dan het uitzicht op de tuin en wat heb je leuke tuinstoelen...ohhhhh prachtig allemaal en natuurlijk je rozen...prachtexemplaren allemaal, ik heb net 4 soorten....ik heb hier echt van genoten...je hebt een prachtige tuin maar dat heb ik al eens gezegd.....heel fijn weekend en lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Had ik door van alles en nog wat deze schitterende rozenpost bijna gemist. De rozen zijn nu echt op zijn mooist en wat betreft de Kiftsgate roos. Hij is prachtig maar wel de snelst groeiende roos die er is. Ik had hem in het verleden over een prieel, heel mooi, maar in het voorjaar als ik hem moest snoeien leek ik Doornroosje wel, wat een stekelig gebeuren.
    Fijn weekend verder,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat mooi weer, Trijnie. Wat hebben jullie een prachtige tuin en je rozen doen het ook goed, zo te zien. Jammer dat het aldoor zulk koud weer is. Alhoewel ....... je hebt wel langer wat aan je rozen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat mooi weer, Trijnie. Wat hebben jullie een prachtige tuin en je rozen doen het ook goed, zo te zien. Jammer dat het aldoor zulk koud weer is. Alhoewel ....... je hebt wel langer wat aan je rozen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooie blogje ! ik zag u via andere blogster, ik volg meestal
    blogjes dat dezelfde hobbys als ik delen, bedankt voor het delen
    Fijne dag☀️

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig mooi , je rozencollectie ! Ik geniet er nu ook elke dag enorm van, de heerlijke geur,en het uitzicht op de rozenboog.
    En inderdaad, blaadjes opvegen hoort erbij , haha!
    groetjes,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen